Місто Кривий Ріг - місто обласного підпорядкування Дніпропетровської області, центр району.
Є найбільшим містом області після обласного центру (692,2 тис. жителів),
що на 50 кілометрів витягнулося уздовж берегів річки Інгулець і його лівої притоки річки Саксагань.
Місцевість, де зароджувалося нинішнє місто, розташована біля річок Інгульця та Саксагані, які при злитті утворили довгий кривий мис («ріг»), що, вочевидь, і дав назву поселенню.
Воно виникло в 1775 році на щойно відкритому поштовому тракті Кременчук-Очаків.
Згодом село одержало статус державної слободи, який в 1820-1850 роках був змінений на військове поселення.
Дослідження залізних руд у районі Криворіжжя почалися в XVIII столітті ще до появи тут постійного поселення.
Через сто років відомий громадський діяч, краєзнавець, археолог Олександр Поль (1832-1890) організував дослідження рудних родовищ із залученням німецьких і російських інженерів, які провели в Сілезії та Петербурзі дослідні плавлення місцевої руди.
Ініціатива О. Поля привела до створення в 1880 році (з дозволу царського уряду) французького акціонерного «Товариства криворізьких залізних руд», що відкрило наступного року перший Саксаганський рудник.
Город Кривой Рог - город областного подчинения Днепропетровской области, центр района. Является самым большим городом области после областного центра (692,2 тыс. жителей), который на 50 километров вытянулся вдоль берегов речки Ингул и ее левого притока речки Саксагань. Местность, где зарождался нынешний город, расположена около рек Ингула и Саксагани, которые при слиянии образовали длинный кривой мыс («рог»), что, очевидно, и дало название поселению. Оно возникло в 1775 году на только что открытом почтовом тракте Кременчуг-Очаков. Впоследствии село получило статус государственной слободы, который в 1820-1850 годах был изменен на военное поселение. Исследования железных руд в районе Криворожья начались в XVIII веке еще до появления здесь постоянного поселения. Через сто лет известный общественный деятель, краевед, археолог Александр Поль (1832-1890), организовал исследование рудных месторождений с привлечением немецких и российских инженеров, которые провели в Силезии и Петербурге опытные плавки местной руды. Инициатива А. Поля привела к созданию в 1880 году (с разрешения царского правительства) французского акционерного «Общества криворожских железных руд», которое открыло в следующем году первый Саксаганский рудник. |
|||||
|
|||||
Головна прохідна Криворізького металургійного заводу («АрселорМіттал» Кривий Ріг).
Главная проходная Криворожского металлургического завода («АрселорМиттал» Кривой Рог). |
|||||
|
|||||
Величезний вплив на розвиток економіки Криворіжжя мала прокладка в 1881-1884 роках Катерининської залізниці, що зв'язала Криворізький залізорудний басейн (Кривбас) з промисловими районами Придніпров'я та Донецького басейну (Донбасу).
У Кривбас ринув закордонний і російський капітал, що розгорнув боротьбу за володіння червоносмугастим джеспілітом (залізистим кварцитом), який утворився 2200 млн. років тому та містить до 65% чистого заліза.
На рубежі XIX-XX століть у Кривому Розі діяло 79 рудників, а трьома роками раніше Кривбас, випередивши гірничозаводський Урал, посів перше місце в Російській імперії за виробництвом залізної руди.
У межі сучасного Кривого Рогу, що займає за площею (близько 420 кв. км) друге місце в Україні, поступаючись лише столиці, входить більша частина залізорудного басейну.
Це типове велике промислове місто, у якому діє історико-краєзнавчий музей, але немає архітектурних надмірностей.
Тут шахти сусідять із незмінними пам'ятниками радянським діячам, палацами культури, зі спорудженими в пам'ять про Велику Вітчизняну війну монументами та церквами, що відроджуються в останні роки.
Огромное влияние на развитие экономики Криворожья имела прокладка в 1881-1884 годах Екатерининской железной дороги, которая связала Криворожский железорудный бассейн (Кривбас) с промышленными районами Приднепровья и Донецкого бассейна (Донбасса). В Кривбас хлынул зарабежный и российский капитал, который развернул борьбу за владение красно полосатым джеспилитом (железистым кварцитом), образовавшимся 2200 млн. лет назад и содержащим до 65% чистого железа. На рубеже XIX-XX веков в Кривом Роге действовало 79 рудников, а тремя годами раньше Кривбас, опередив горнозаводской Урал, занял первое место в Российской империи по производству железной руды. В пределы современного Кривого Рога, который занимает по площади (около 420 кв. км) второе место в Украине, уступая лишь столице, входит большая часть железорудного бассейна. Это типичный большой промышленный город, в котором действует историко-краеведческий музей, но нет архитектурных излишеств. Здесь шахты соседствуют с неизменными памятниками советским деятелям, дворцами культуры, с построенными в память о Великой Отечественной войне монументами и церквами, которые возрождаются в последние годы. |
|||||
|
|||||
Кривий Ріг. Вид з вулиці Об'їзна в районі Никопольського шосе (панорама ~180°).
Кривой Рог. Вид с улицы Объездная в районе Никопольского шоссе (панорама ~180°).
Kryvyi Rih (panorama ~180°).
|
|||||
Станція швидкісного трамвая «Проспект Металургів» (біля ДК Металургів).
Криворізький швидкісний трамвай - це транспортна система, що поєднує якості метрополітену та трамвая. Лінія Криворізького швидкісного трамвая працює з 29 грудня 1986 року. Довжина лінії складає 17,7 км, на ній розташовано 11 станцій, з них під землею прокладено 6,8 км з 4 станціями; усе інше - на поверхні. Проект швидкісного трамвая було розроблено 1972 року в Харкові. Будівництво було розпочато у 1974 році. Станция скоростного трамвая «Проспект Металлургов» (возле ДК Металлургов). Криворожский скоростной трамвай - это транспортная система сочетающая в себе свойства метрополитена и трамвая. Линия Криворожского скоростного трамвая работает с 29 декабря 1986 года. Длина линии составляет 17,7 км, на ней расположены 11 станций, из них под землёй проложены 6,8 км с 4 станциями; все остальное - на поверхности. Проект скоростного трамвая был разработан в 1972 году в Харькове. Строительство было начато в 1974 году. |
|||||
|
|||||
Будинок Культури Металургів та парк ім. Ю. Хмельницького.
Будівлю споруджено в 1952-1954 роках за проектом архітектора К. С. Барташевича. Дом Культуры Металлургов и парк им. Ю. Хмельницкого. Здание построено в 1952-1954 годах по проекту архитектора К. С. Барташевича. |
|||||
Танк на п'єдесталі (площа Визволення).
Встановлено на честь звільнення Кривого Рогу від фашистських загарбників 22 лютого 1944 року. Танк на пьедестале (площадь Освобождения). Установлен в честь освобождения Кривого Рога от фашистских захватчиков 22 февраля 1944 года. |
|||||
|
|||||
|
|||||
Криворізький головпоштамт - одна з візиток Кривого Рогу.
Перед будівлею встановлено пам'ятник Т. Г. Шевченку. Криворожский головпоштамт - одна из визиток Кривого Рога. Перед зданием установлен памятник Т. Г. Шевченко. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Втім, у Кривому Розі, де наче все підпорядковане видобутку жаданого металу, є чудові природні куточки -
парки міста та потопаючі в зелені береги Саксагані й Інгульця, що чудом збереглися.
Але й тут залізна руда нагадує про себе мальовничими кварцитовими скелями.
Найбільш ефектні з них, що є пам'яткою природи загальнодержавного значення, - «Скелі МОПРу»,
знаходяться в парку ім. Газети «Правда» і в селищі колишнього рудника МОПРу.
Ця загадкова абревіатура (російською мовою) нагадує про Міжнародну організацію допомоги борцям революції, що існувала в СРСР в 1922-1947 роках.
Однако, в Кривом Роге, где будто все подчинено добыче желанного металла, есть замечательные природные уголки - парки города и утопающие в зеленые берега Саксагани и Ингула, чудом сохранившиеся. Но и здесь железная руда напоминает о себе живописными кварцитовыми скалами. Наиболее эффектные из них, являющиеся памятником природы общегосударственного значения, - «Скалы МОПРа», находятся в парке им. Газеты «Правда» и в поселке бывшего рудника МОПРа. Эта загадочная аббревиатура напоминает о Международной организации помощи борцам революции, которая существовала в СССР в 1922-1947 годах. |
|||||
|
|||||
|
|||||
У Кривому Розі є місце, враження від якого не можна порівняти з іншими.
Це - кар'єр ВАТ «Південний гірничо-збагачувальний комбінат» (Південний ГЗК), мабуть, найбільший в Україні.
По його уступах, що поступово темнішають і спускаються на глибину майже півкілометра,
сковзають тонкі ниточки-черв'ячки поїздів, що перевозять руду.
На дні копошаться схожі на мурашок кар'єрні самоскиди, у кузов яких легко вміщується об'єм двох залізничних вагонів руди,
а колеса в них заввишки у два людських зрости.
Це грандіозне, майже фантасмагоричне видовище викликає мимовільну повагу до міста та його людей,
що поколіннями створювали цей шедевр людської могутності та трудової звитяги.
Наразі основними акціонерами ВАТ «Південний ГЗК» є ЗАТ «Смарт-холдинг» (Київ) та структури Романа Абрамовича (власники «Evraz Group»), які наприкінці 2007 року придбали 50% акцій ПівдГЗК у групи «Приват» (Дніпропетровськ). В Кривом Роге есть место, впечатление от которого невозможно сравнить с другими. Это, - карьер ОАО «Южный горно-обогатительный комбинат» (ЮГОК), наверное, наибольший в Украине. По его уступам, постепенно темнеющим и спускающимся на глубину почти полкилометра, снуют тонкие ниточки-червячки поездов, перевозящих руду. На дне копошатся похожие на муравьев карьерные самосвалы, в кузов которых легко помещается объем двух железнодорожных вагонов руды, а колеса у них высотой в два человеческих роста. Это грандиозное, почти фантасмагорическое зрелище вызывает непроизвольное уважение к городу и его людям, которые поколениями создавали этот шедевр человеческого могущества и трудовой победы. Ныне основными акционерами ОАО «ЮГОК» являются ЗАО «Смарт-холдинг» (Киев) и структуры Романа Абрамовича (собственники «Evraz Group»), которые в конце 2007 года приобрели 50% акций ЮГОКа у группы «Приват» (Днепропетровск). |
|||||
|
|||||
Кривий Ріг. Кар'єр ВАТ «Південний гірничо-збагачувальний комбінат» (Південний ГЗК), панорама ~180° (47°50'21"N, 33°19'26"E).
Кривой Рог. Карьер ОАО «Южный горно-обогатительный комбинат» (ЮГОК), панорама ~180° (47°50'21"N, 33°19'26"E).
Kryvyi Rih. A view of the opencast mine of Southern Ore Mining and Processing Plant Joint Stock Co. (panorama ~180°).
|
|||||
Кривий Ріг. Кар'єр ВАТ «Південний гірничо-збагачувальний комбінат» (Південний ГЗК), панорама ~180° (47°50'21"N, 33°19'26"E).
Кривой Рог. Карьер ОАО «Южный горно-обогатительный комбинат» (ЮГОК), панорама ~180° (47°50'21"N, 33°19'26"E).
Kryvyi Rih. A view of the opencast mine of Southern Ore Mining and Processing Plant Joint Stock Co. (panorama ~180°).
|
|||||
Кривий Ріг. Затоплений старий кар'єр «Жовтневий» (47°59'25"N, 33°27'45"E), панорама ~180°. Розташований між мікрорайоном Зарічний, КРЕСом і "Піонером".
Кривой Рог. Затопленный старый карьер «Октябрьский» (47°59'25"N, 33°27'45"E), панорама ~180°. Находится между микрорайоном Заречный, КРЭСом и "Пионером".
Kryvyi Rih. A view of the abandoned and drowned opencast mine (panorama ~180°).
|
|||||
Кривий Ріг. Затоплений старий кар'єр «Жовтневий» (47°59'25"N, 33°27'45"E), панорама ~180°. Розташований між мікрорайоном Зарічний, КРЕСом і "Піонером".
Кривой Рог. Затопленный старый карьер «Октябрьский» (47°59'25"N, 33°27'45"E), панорама ~180°. Находится между микрорайоном Заречный, КРЭСом и "Пионером".
Kryvyi Rih. A view of the abandoned and drowned opencast mine (panorama ~180°).
|
|||||
|
|||||
Першоджерела:
# «500 чарівних куточків України, які варто відвідати»; Т.Лагунова, Ю.Кашуба;Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», Харків-2007.
# Путівник «Вся Україна»; Андрій Івченко; ДНВП «Картографія»; Київ-2006. # Вікіпедія. # Інформаційні таблиці відповідних об’єктів. |
|||||
Усі права застережено. © 2003-2011 Сергій Клименко |
|
|
|
|